fbpx
Večerní přejídání

Jak na překonaní přejídání

Během života překonáváme různé překážky. Přejídání je jedna z nich. Neoznačujte přejídání jako vyloženě špatnou věc. Na „druhém konči té bitvy“ jsme silnější.

Přejídání přichází, aby nás něco učilo. Něco o sobě, co na první pohled, nechceme vidět. Musíme si uvědomit, že přejídání je jen příznakem na první pohled skryté příčiny. Přejídání se velmi často používá k uvolnění napětí a otupění emocí. Ale nejenom.

Během přejídání se můžeme cítit mimo kontrolu, po které následuje spousta hanby a viny. Pak velmi často následuje další omezení, jak se snažíme kompenzovat následky přejídání. A tak se točíme v kruhu furt dokola.

Ale pojďme se podívat na to, co to způsobuje a co s tím můžeme udělat.

1. Krok: přiznat si to

Nejprve si musíme přiznat a uvědomit si, že tím procházíme.

Na hluboké úrovni si uznejme, čím procházíme. A to je tím, že máme problém s přejídáním.
Evidentně se za to stydíme, a proto to potlačujeme a nechceme tomu problému čelit. Musíme to přinést na povrch, prosvítit to světlem vědomí a přiznat si, že samo o sobě se to nevyřeší.
Musíme nahlas prohlásit, že se chystáme změnit. Zlomit falešnou víru, že jsme ztratili kontrolu nad svým chováním a vzít zpět svou moc.

2. Krok: odhalit skrytou příčinu

Tento je velmi důležitý krok a jeho základem je uvědomit si, že přejídání je jen příznakem skryté příčiny. A pak nezbyde než zjistit, co je to ta skrytá příčina. Tento krok je zásadní, protože dokud nevyřešíme hlavní příčinu, pravděpodobně se v budoucnu vrátíme ke svému nevhodnému ,,chování“. Skrytou příčinou může být nevyřešený stres, emoce, nenaplnění v jedné části našeho života a nebo nedostatek živin kvůli nekonečným dietám čí různým omezením ve stravovaní. Mohou existovat vrstvy a další vrstvy nad sebou a jejích různé kombinace, které by se měly postupně odkrývat. Například: máme nevyřešenou skrytou emoci, kterou „zalepíme“ dietou. Ta dieta pak může mít za následek nedostatek živin, což činí záchvaty přejídání ještě silnějšími.

Uvedu příklad ze své praxe: moje bývala klientka Jana přišla ke mně kvůli večernímu přejídání. Společně jsme zjistily, že přes den udržela kalorický příjem tak striktně pod kontrolou, že večer její tělo křičelo o jídlo a už nad sebou ztratila pevnou ruku a přejídala se. Na můj dotaz, proč omezuje příjem během dne tak striktně odpověděla, že chce hodně zhubnout, aby získala štíhlou postavu.

Další můj dotaz byl: proč chce mít tu štíhlou postavu. Ačkoliv v době, když přišla ke mně měla trochu nadváhy, neřešily jsme, jestli stav její postavy byl či nebyl v normě dle aktuálních standardů. Potřebovaly jsme nejdříve zjistit tu hlavní příčinu. Ta, která ji dohnala k dietám v době, kdy ještě neměla problém s nadváhou. Zjistily jsme, že má problémy se sebevědomím, sebeláskou a, že se necítí dost dobrá.

Další krok byl zjistit proč nemá sebevědomí a necítí se dost dobrá. Zjistily jsme, že příčinou byl rozchod s partnerem, který pro ni býval středem jejího života. Teď bez něj ztratila směr ve vlastním životě. A tak použila jídlo, aby otupila pocity ztráty kontroly nad vlastním životem.

To je jenom jeden z mnoha případů. Ale tímto způsobem odkrýváme, vrstvu po vrstvě hlavní příčinu přejídání a teprve pak můžeme reálně pracovat na jejím odstranění.

K tomu nám může pomáhat diář „Jídlo a emoce“, který si můžete stáhnout na https://cestaharmonie.cz/jidlo-a-emoce/ společně s pracovním listem https://cestaharmonie.cz/wp-content/uploads/2021/05/Zivotni-rovnovaha.pdf

Informace z deníku a ze životní rovnováhy by ti mohly odhalit které oblasti tvého života „volají o pomoc“ prostřednictvím  jídla.

3. Krok: uzdravení hlavní příčiny

Pokud je příčinou přejídání stres, můžeme si uvědomit, že musíme třeba změnit svou práci. A nebo možná máme pocit, že v našem životě chybí smysl a potřebujeme si najít své poslání. Pokud se přejídáme z nudy, můžeme si také uvědomit, že ve svém životě potřebujeme smysl a cíle.

Příčinou může být také nespokojený vztah. V tomto případě, můžeme si promluvit s partnerem a vyjasnit si svoje potřeby, anebo v krajním případě, odejít z tohoto vztahu.

Pokud neustále porovnáváte své tělo s jinými lidmi a z toho porovnání nevyjdete zrovna nejlíp, uvědomte si, že každý z nás je jedinečný. Ale znovu, zásadní otázkou je proč se musíte porovnávat s někým jiným? S někým, kdo má jiný život, jinou životní zkušenost. Media nám posouvá iluze, že pohlední lide v reklamě mají také úžasné životy a jsou šťastní. Je to ale jen iluze.

My nevíme nic o jejich skutečných životech. Jediné, na co máme vliv, je jen náš život. Odstraňte pokušení porovnání se (například: Instagram, sledovaní různých idolů, influencerů v různých sociálních kanálech a medií atd.). Buďte sami sebou.

Vím, že některé z těchto změn můžou znít velmi děsivě, ale uvědomte si, že přejídání je jen časným příznakem těchto skutečných příčin. Dříve nebo později budeme tyto změny stejně muset provést. Život nás k tomu posouvá a přejídání je jeden ze (zatím) neškodných příznaků.

Je to těžké ale jde to. Můžete se o to pokusit sami anebo s pomocí kouče, který vám poskytne podporu a rady na cestě k uzdravení.

4. Krok: změna stravovacích návyků.

Můžeme s novými stravovacími návyky začít hned, ale pro jejich úspěšné zavedení je potřeba provedení výše uvedených kroků, jinak nebude nový stravovací styl udržitelný.

Nemusí to být snadné ze začátku, ale s novými stravovacími návyky, které si nastavíte sami nebo s pomocí kouče či poradce se tam postupně dostanete. Jakmile to pochopíte, stanete se jemnější k vaší duši a tělu a znovu se spřátelíte s jídlem.

Vědci zjistili, že máme dva mozky, jeden v hlavě a jeden ve střevech. Střevní bakterie a mozkové buňky si vyměňují informace obousměrně. To je důvod, proč emoce ovlivňují naše stravovací návyky, a také jídlo, které jíme ovlivňuje to, jak se cítíme. Některé druhy potravin mění mozek chemickým a fyziologickým způsobem.

Největší nepřítel střevních bakterií a následně našich emocí jsou většinou průmyslově zpracované potraviny. Zpracované jídlo spouští chemické procesy v našem mozku a tělu, které podporují závislosti na těchto potravinách. Jsou to také prázdné kalorie, což znamená, že váš žaludek je plný, ale vaše tělo je vyčerpané a nemá dostatek živin.

Změna stravovacích návyků je jedná velká kapitola a musíme si uvědomit, že změna nejde přes noc, je to cesta. Může to trvat několik týdnů nebo měsíců.

Hluboce se přijměte takoví, jací jste teď, a buďte k sobě ohleduplní. Přijetí znamená převzetí odpovědnosti. Akceptujte, že, situace je jaká je, a přitom vytvářejte místo pro zlepšování.

Řekněte si, že vy máte kontrolu nad vaším životem. Pokuste se to vyřešit ne pomocí silné vůle (to nebude trvat dost dlouho, pokud to vaše duše nepodporuje), ale řešením u skryté příčiny. A také musíte projít přechodným obdobím, kdy své tělo skutečně vyživujete skutečným jídlem, takže nebude toužit po základních živinách.

Kdybyste si mysleli, že to zvládnete lépe s pomocí koučinku, zarezervujte si nezávaznou konzultaci a pojďme zjistit jaká je nejvhodnější strategie pro vás:


    Koučink zdravého životního stylu

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.