fbpx
Proč diety nefungují

Proč diety nefungují

Dnes existuje téměř 200 000 diet a každý den se objevuje nějaká nová dieta v nějakém časopise nebo na webu či jakýchkoli médií. Až skoro 98% těch, kteří hubnou dietou, získávají během jednoho roku zpět váhu, kterou ztratili. A tak, proč diety nefungují?

Diety se (zatím) dělí na tři kategorie:

  • Diety na základě redukcí celkového přijmu kalorií, za použití kalorických tabulek a zapisovaní konzumovaných potravin.
  • Diety, které vyřadí (nebo výrazně zredukují) některé skupiny makronutrientů (například: low fat, low carb, Atkins, Keto atd.)
  • Diety, které omezují čas kdy se může jíst (například: přerušený půst)

Už dlouhá léta, jako nejúspěšnější dieta celosvětově, se považuje středomořská dieta. Proč? Asi protože se nejedná o žádnou dietu, ale je v podstatě životní styl.

A tak musím ze začátku upřesnit, že není dieta jako dieta. To čemu se v tomto článku zabývám jsou krátkodobé diety, takové které vás chtějí tzv. dostat do plavek do léta. Takové, které necílí na to aby ve Vás vybudovaly dlouhodobé prospěšné stravovací návyky, ale utočí v co nejkratší době na vaše přebytečná kila.

Jaké jsou výsledky krátkodobých diet?

Studie ukázaly, že lidé, kteří drželi nějakou takovou dietu, po skončení diet:

  • nemohli uspokojit pocit hladu dlouho po skončení diety, nebo měli neodolatelné chutě
  • měli nižší metabolismus, díky kterému je hubnutí mnohem těžší. Zpomalení metabolismu je jedním ze způsobů, jak tělo bojuje proti hubnutí; jedná se o evoluční funkce našeho těla
  • většina lidí skutečně nedrží dietu ani během diety, protože neudržují motivaci a podvádějí; z dlouhodobého hlediska je to ještě horší

Proč tedy diety nefungují a kdo za to může?

Studie zahrnující 4000 párů jednovaječných dvojčat po dobu 25 let prokázaly, že ti, kteří drželi dietu v průběhu času, přibrali na váze víc než ti, kteří nedrželi diety vůbec. Takže genetika ten faktor není, aspoň ne ten převládající.

Největší problém s dietami je, že předpokládají, že člověk změní sám sebe i své stravovací návyky přes noc.  Obecně, příroda vytvořila pojistky proti neobvyklému chovaní. Pokud by se naše chování změnilo přes noc, kdykoliv by se nám zachtělo, byli bychom nestabilní.

Navíc, neurověda nám ukázala jak lidský mozek a naše tělo nefungují. A to potvrzuje to, že jakákoliv změna vyžaduje čas a vytrvalost. V mozku běží automatické programy, o kterých ani nevíme. Ráno vstaneme, vyčistíme si zuby, převlíkneme se, eventuálně řídíme. Tyto automatické programy běží někde na pozadí (v podvědomí) zatímco vědomě vykonáme jiné úkoly, třeba přemýšlíme o tom, co nás čeká během dne, nebo telefonujeme. Děje se to, proto aby se šetřila energie na fungovaní našeho těla. A tyto automatické programy se vytvářejí za dlouhou dobu zopakovaní. Pamatujete si jaké to bylo, když jste si vyčistili zuby poprvé? Možná ne. Ale když jste jeli poprvé sami autem do města s novým řidičákem v kapse určitě ano😉. Teď to máte levou zádní. A stejně je to i se stravovacími návyky. Ani nevíte, jak se Vám ten hambáč dostal do ruky. A vy dále, řídíte, telefonujete. Eventuálně pracujete.

Není to šílené?

Velkou pastí s dietami je, že skutečně vidíme výsledky. Aspoň krátkodobě. Takže si myslíme, že to funguje.

Ale změna není trvalá. Krátce po skončení diety, se vrátíme ke starým návykům, které byly před tím. Jen byly trochu uspané velkou dávkou odhodlaní a krátkodobou motivací.

A samozřejmě, jak se vrátíme ke starým návykům, vrátíme se k původní váze. Jak Albert Einstein říkal: Definice šílenství je dělat stejnou věc znovu a znovu a očekávat jiné výsledky.

A pravděpodobně, časem se na původní váhu přidají další kila. Proč? Protože příroda šetří a vytvoří si pojistky na dobu, kdy vás napadne další takovéto šílenství jako dieta.

Tak co máme dělat?

A tak, pokud tedy diety nefungují, neexistuje vůbec žádná šance na správnou váhu? Je to docela děsivé si myslet, že nejsou žádné možnosti. Hlavně v době, kdy si myslíme, že bychom měli mít řešení na všechno, a to hned. Na jedno kliknutí, kdyby to šlo.

Bohužel, nebo bohudík, jednoduché řešení, když už ty nevhodné stravovací návyky máme, není. Ale možné to je; a to cestou strategického plánování zaměřené na udržitelné změny návyků.

Diety vás zbavují zodpovědnosti. Jenom co potřebujete dělat je dodržovat nějaká pravidla. A když dieta konči, budete tam kde jste byli před tím. Stará moudrost říká „Dej člověku rybu a nasytíš jej jeden den, nauč jej rybařit a nasytíš jej na celý život“. To samé je se strategii na hubnutí a udržovaní správné hmotnosti.

Vy sami máte zodpovědnost nad vaší zdraví, vy sami si můžete vybrat jakoukoliv strategii, neboli životní styl, jak Vám vyhovuje. Tak vezměte si zodpovědnost zpátky do vlastních rukou. Nedávejte svojí silu a moc nad Vaší váhou a zdraví nějaké dietě nebo nějakým „zázračným“ práškům na hubnutí.

Je to možná delší cesta ale za to trvalá, a kontrolu nad tím máte vy. Naučíte se na začátku par stravovacích tipů, které Vám přinesou postupně výsledky a Vám dodají energii a motivací abyste pokračovali dál, a pak postupně přidáte další a další kroky.

Je to možné, že ze začátku, když Vaše motivace je vysoká, budete mít tendenci zatočit se všemi nevhodnými návyky najednou. A tak budete chtít změnit kompletně stravovaní přidat náročné cvičení atd. to vše podle hesla „všechno nebo nic“. Netvrdím, že to není možné. Vy se znáte sami nejlíp. Tak se sami podívejte s upřímností sami k sobě, kolikrát se Vám takový přístup v minulosti vyplatil. Jestli ne, tak radši:

  • udělejte postupně malé změny
  • zjistěte, jak na to Vaše tělo reaguje
  • pokračujte dál, anebo se vraťte a změňte co nefunguje
  • a pak zase pokračujte v stabilizování změny

atd.

A tak, krok po kroku, se postupně dopracujete k vytrvalé a udržitelné správné váze a už Vás nebude trápit otázka „proč diety nefungují“.

Máte obavy, že sami to nezvládnete? Že nevíte jak na to, anebo, že si nedokážete udržet motivaci či disciplínu? Proto jsem tady já 😊. Podívejte se na to jak Vám můžu pomoc:


Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *